بستنِ قیف جذب اطلاعات

با محتوای جذاب، اطلاعات مخاطب به دست آوریم

فهرست مطالب
زمان مطالعه: 7 دقیقه

همه متخصصان بازاریابی دیجیتال ارزش تولید محتوای جذاب را درک ‌می‌کنند، اما حتی اگر شما محتوایی ایجاد کنید که سروصدا به پا کند و باعث افزایش ترافیک شود، آیا به اندازه کافی از آن به اهدافتان میرسید؟ اینجاست که مفهوم “بستنِ قیف جذب اطلاعات” مطرح ‌می‌شود.

کلید کار، شناسایی صفحات برتر وبسایت شما و بهینه سازی آن‌ها برای جذب اطلاعات مخاطبان است. این صفحه ‌می‌تواند مربوط به معرفی محصول یا خدمات شما و یا یک بلاگ محبوب باشد. چرا باید آن ترافیک ارزشمند و بک‌لینک‌های باکیفیت را از دست بدهید، در حالی که فرصتی عالی برای جذب مشتریان بالقوه با محتوای جذاب وجود دارد؟

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ مازاریت، ما بر روی استفاده از روش بستنِ قیف جذب اطلاعات در وبلاگ‌ها تمرکز ‌می‌کنیم، هرچند که این روش برای هر صفحه پربازدید دیگری نیز قابل استفاده است.

چطور با محتوای جذاب، اطلاعات مخاطبان را به دست آوریم؟

بستنِ قیف جذب اطلاعات چیست؟

بستنِ قیف جذب اطلاعات روشی برای جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان وب سایت یا وبلاگ شما است. هدف این است که در ازای دریافت اطلاعات شخصی آن‌ها، محتوای جذاب و ارزشمندی به آن‌ها ارائه دهید تا بتوانید در آینده با پیام رسانی یا محتوای مرتبط، مجددا با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را از مشتری بالقوه به مشتری تبدیل کنید.

با افول کوکی های شخص ثالث و مقررات جدید حفظ حریم خصوصی داده ها، اهمیت “داده های شخص اول” و “داده های ارائه شده مستقیم از سوی کاربر” بیش از پیش افزایش یافته است. بستنِ قیف جذب اطلاعات در دارایی های متعلق به خودتان – مانند وب سایت – ‌می‌تواند به شما در جذب مشتریان بالقوه، بدون تکیه بر کانالی که بسیاری از شرکت‌ها روی آن حساب باز کرده بودند، کمک کند.

آیا می‌خواهید در دنیای دیجیتال دیده شوید؟ خدمات دیجیتال مارکتینگ ما، راه حل شماست.

بستن قیف جذب اطلاعات

“ما سعی نمی‌کنیم به آن‌ها بفروشیم، بلکه ‌می‌خواهیم با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و یک رابطه معنادار ایجاد کنیم.”

مزایای بستنِ قیف جذب اطلاعات چیست؟

دلیل خوبی برای استفاده از این روش در وبلاگ شما وجود دارد؛ این روش کار ‌می‌کند! ما این را از تجربه (به همراه آزمایش و خطای زیاد) ‌می‌دانیم. بنابراین، جدای از به دست آوردن اطلاعات شخصی، مزایای واقعی استفاده از بستنِ قیف جذب اطلاعات چیست؟

  • ارزش اضافی برای بازدیدکنندگان وب‌سایت: همه چیزهای اضافی را دوست دارند، بنابراین اگر کسی در حال خواندن یک وبلاگ است که به آن علاقه مند است، به احتمال زیاد محتوای جذاب و مرتبطی را به صورت “رایگان” ‌می‌خواهد.
  • به شما ‌می‌گوید مخاطبانتان چه ‌می‌خواهند: اگر مردم محتوای اضافه‌ای را که گذاشته‌اید دانلود ن‌می‌کنند، زمان آن است که دوباره به محتوای وبلاگ و روش بستنِ قیف جذب اطلاعات خود نگاهی بیندازید.
  • تشویق بازدیدکنندگان به بازدید مجدد از سایت شما: اگر مردم در سایت شما تجربه خوبی داشته باشند، به احتمال زیاد دوباره به آن سر خواهند زد.
  • نمایش دانش و اعتبار: ارائه محتوای اضافی نشان ‌می‌دهد که شما در مورد موضوع مورد نظر دانش بیشتری دارید و ‌می‌توانید ارزش ارائه دهید.
  • هدایت افراد به قیف بازاریابی و فروش: هنگا‌می‌که افراد اطلاعات شخصی خود را ارائه ‌می‌دهند، به مشتریان بالقوه تبدیل ‌می‌شوند.
  • پرورش مشتریان بالقوه: هنگا‌می‌که مشتریان بالقوه وارد قیف شدند، ‌می‌توانید آن‌ها را با پیام های شخصی سازی شده بر اساس اقداماتشان پرورش دهید و مجددا هدف قرار دهید.
  • بهبود نرخ کلیک (CTR): با یک فراخوان به اقدام (CTA) واضح و چیزی برای به دست آوردن، نرخ کلیک شما باید افزایش یابد.
  • افزایش بازده سرمایه گذاری (ROI): اگر مردم اطلاعات خود را ارائه ‌می‌دهند، این نشان دهنده علاقه است و تبدیل‌ها را ‌می‌توان برای اثبات بازده سرمایه گذاری وبلاگ استفاده کرد.
  • آزمایش آسان: اگر یک محتوا منجر به کلیک ن‌می‌شود، مورد دیگری را امتحان کنید!
  • درک خواسته ها و نیازهای مخاطبان: شما ممکن است از اینکه مردم چه چیزی را دانلود ‌می‌کنند متعجب شوید و این ‌می‌تواند بر محتوای آینده شما تأثیر بگذارد.

نکات کلیدی: زمانی که بازدیدکنندگان به وب سایت شما می‌آیند، باید برای گرفتن اطلاعات آن‌ها، یک قطعه محتوای جذاب و کاربردی ارائه دهید. سپس می‌توانید در صورت تمایل آن‌ها، از طریق ایمیل مارکتینگ یا ریتارگتینگ، دوباره با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

مزایای بستن قیف جذب اطلاعات

انواع محتوای جذب اطلاعات برای بستن قیف اطلاعات:

در حالی که محتوای جذب اطلاعات باید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای شما باشد، اغلب در تیم‌های بازاریابی، به خصوص در وبلاگ‌ها نادیده گرفته می‌شود.

خبر خوب این است که محتوای جذاب را به راحتی می‌توان تولید کرد – به ویژه اگر کتابخانه‌ای از محتوا داشته باشید که بتوانید از آن‌ها مجددا استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات طراحی سایت ما، همین حالا کلیک کنید.

جذب اطلاعات

چه نوع محتوایی برای جذب اطلاعات مناسب است؟

  • ابزارک (Toolkit): این موارد کاربردی هستند و به عنوان یک منبع یا راهنمای اطلاعاتی عمل می‌کنند، به عنوان مثال، «ابزارک آماده‌سازی برای مصاحبه در شبکه‌های اجتماعی».
  • قالب (Template): قالب یک سند یا صفحه گسترده از پیش طراحی شده است که ساختار یا برنامه‌ای را با یک مثال برای نشان دادن نحوه عملکرد آن ارائه می‌دهد، به عنوان مثال، «قالب گزارش‌گیری GA4».
  • کتاب الکترونیکی (Ebook): یک قالب محبوب برای محتوای جذاب، کتاب‌های الکترونیکی به طور عمیق در مورد یک موضوع خاص برای ارائه مشاوره، نکات و ایده‌هایی مانند موارد موجود در مورد پلتفرم‌های کلیدی شبکه‌های اجتماعی، بحث می‌کنند.
  • چارچوب‌ها یا مدل‌ها (Frameworks or models): این نوع محتوا فنی است، بنابراین ارائه اطلاعات به روشی قابل خواندن و درک، جذاب است.
  • فهرست کارها (Checklist): یک فهرست کارها، کوتاه و سرراست است: فهرستی که می‌توانید مراحل یک فرآیند یا برنامه را برای تکمیل آن علامت بزنید، به عنوان مثال، «فهرست کارهای محتوا و کپی‌رایتینگ ایمیل».
  • اینفوگرافیک (Infographics): این موارد اطلاعات کلیدی را به صورت بصری نشان می‌دهند تا درک محتوا آسان‌تر شود و در ایجاد یک محتوای جذاب و باکیفیت نقش مهمی دارد.
  • آزمون‌ها (Tests): از این موارد برای جذب اطلاعات با درخواست از افراد برای پر کردن یک آزمون و در عین حال درخواست آدرس ایمیل آن‌ها برای دریافت نتایج استفاده می‌شود. روشی ساده اما مؤثر است. برای مثال می‌توان به «آزمون مهارت‌های دیجیتال DMI» اشاره کرد.
  • تقویم‌ها (Calendars): این موارد به صورت روزانه فهرست می‌شوند و می‌توانند افزودنی‌ای واقعا سرگرم کننده برای وبلاگ شما باشند، مانند «تقویم شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۴» ما.
  • فهرست کارها (Checklist): یک فهرست کارها، کوتاه و سرراست است: فهرستی که می‌توانید مراحل یک فرآیند یا برنامه را برای تکمیل آن علامت بزنید، به عنوان مثال، «فهرست کارهای محتوا و کپی‌رایتینگ ایمیل».
  • تحقیقات اصلی (Original research): اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که تحقیقات اصلی دارید، آن را به رایگان ارائه ندهید. آن را به یک گزارش یا whitepaper تبدیل کنید و از آن برای جذب اطلاعات استفاده کنید، مانند «بینش‌های DMI: مهم‌ترین مهارت‌های بازاریابی، بزرگترین چالش‌ها و تأثیر هوش مصنوعی».
  • دسترسی اعضا یا ثبت‌نام (Member or Sign up access): این موارد منابع رایگان یا دسترسی VIP را در قبال ثبت‌نام یا عضویت ارائه می‌دهند.

در ادامه، برای درک بهتر انواع محتوا و چیدمان آن‌ها، به چند نمونه توجه می‌کنیم.

نمونه‌هایی از انواع محتوا و چیدمان آن‌ها در بازاریابی دیجیتال:

انواع محتوا و جیدمان آنها

۱. کتاب الکترونیکی

در حالی که وب سایت (Ebook)- جی‌می‌الیور چندین دستور غذا را به رایگان ارائه ‌می‌دهد، فراخوان به اقدام (CTA) از بازدیدکنندگان ‌می‌خواهد برای دریافت کتابچه‌ای از دستور غذاهای نمایش داده شده در مجموعه تلویزیونی او، در وب سایت ثبت نام کنند. این یک نمونه عالی از محتوای جذاب با استفاده مجدد از محتوای موجود است که قبلاً در دسترس عموم قرار گرفته است.

برای افزایش بازدید و فروش آنلاین خود، به خدمات سئو سایت ما اعتماد کنید

کتاب الکترونیکی

۲. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک یک روش بصری برای ارائه اطلاعات و داده‌ها است که به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات پیچیده را به شکل جذاب و قابل فهم ببینند. اینفوگرافیک‌ها می‌توانند نقش مهمی در ایجاد محتوای جذاب ایفا کنند. به عنوان مثال اینفوگرافیک ها به جذابیت بصری، پردازش سریع اطلاعات، بهبود درک و به‌خاطرسپاری و در نهایت به ایجاد محتوای جذاب کمک می کنند.

۳. ثبت نام

این نمونه از دو نقطه جذب داده در صفحه اصلی وبلاگ استفاده ‌می‌کند. اولین مورد روی بنر قرار دارد که شما را به یک صفحه فرود سفارشی با فرم هدایت ‌می‌کند، در حالی که فراخوان “ورود به سیستم” از بازدیدکننده ‌می‌خواهد برای دسترسی به ابزار سئو و سایر منابع، اطلاعات خود را ارائه دهد.

۴. تحقیق اصلی

این تحقیق اصلی بر روی روندهای سال ۲۰۲۴ تمرکز دارد و دارای دو بخش برای جمع آوری داده است. بخش اول به صورت دکمه ای در بخش بالایی صفحه و بخش دوم به صورت یک پاپ آپ در سمت راست قرار گرفته است.

تحقیق و بررسی

ابزارهای عالی برای جذب داده در بازاریابی دیجیتال

ابزارهای مفیدی برای جمع آوری اطلاعات از وبلاگ شما وجود دارد. این ابزارها به ایجاد محتوای جذاب و جذب مخاطبان بالقوه و هدایت آن‌ها به لیست ایمیل یا کمپین‌های بازاریابی مجدد (ریتارگتینگ) شما کمک می‌کنند.

  • Jotform: یک ابزار رایگان برای ساخت فرم‌های پاپ‌آپ جهت ثبت‌نام، جمع‌آوری اطلاعات تماس و دریافت بازخورد کاربران.
  • OptinMonster: با استفاده از قالب‌های از پیش آماده شده برای پاپ‌آپ‌ها، خروج کاربر (خروج از صفحه)، هدف‌گذاری بر اساس موقعیت جغرافیایی و چرخ‌های گیمیفیک‌شده، به سادگی فرم‌های جذب لید ایجاد کنید.
  • Ubounce: به کمک این ابزار می‌توانید لندینگ‌پیج، پاپ‌آپ و نوارهای چسبان (استیکی بار) ایجاد کنید، همچنین امکان تست A/B و بهینه‌سازی با هوش مصنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • Omnisend: با استفاده از قالب‌های ایمیل، کتابخانه اتوماسیون و بهره‌گیری از داده‌های مشتری، محتوای جذاب ایجاد کنید و تعامل و فروش خود را افزایش دهید.
  • Klaviyo: این ابزار با استفاده از ایمیل، پیامک، پوش نوتیفیکیشن و قابلیت بررسی محصول، به شما کمک می‌کند تا بهترین بهره را از داده‌های خود ببرید.
  • Act-On: یک ابزار اتوماسیون بازاریابی که از امتیازدهی لید، تولید لید و بازاریابی چندکاناله برای بخش‌بندی (سگمنتیشن) مخاطبان استفاده می‌کند.
ابزارهای جذب داده در بازاریابی دیجیتال

فراتر از ابزار: محتوای جذاب، کلید موفقیت

محتوای جذاب و باکیفیت، یکی از قدرتمندترین ابزارها برای هر بازاریاب است. دوره آموزشی کوتاه و معتبر “بازاریابی محتوا” به شما اصول اولیه بازاریابی محتوا، تحقیق محتوا و کشف حوزه‌های کلیدی مانند داستان‌سرایی و خلاقیت را می‌آموزد. همچنین در این دوره، نحوه تولید محتوا برای سئو، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی را فرا خواهید گرفت. همین امروز شروع کنید!

محتوای جذاب کلید موفقیت است

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *